Statliga ATG lägger bud på Socialdemokraterna
Under torsdagen avslöjades att statens eget spelbolag ATG lagt ett bud på resterna av det Socialdemokratiska Arbetarpartiet.
Är det Socialdemokraternas omfattande lotteriverksamhet ni vill åt?
— Ja, plus den kompetens inom spel och dobbel som partifunktionärerna byggt upp de senaste 50 åren.
En märkbart stolt Magdalena Andersson, för dagen iklädd en T-shirt med reklam för Dagens Dubbel, var på plats på podiet under presskonferensen.
Känns det bra?
— Ja herregud, så otroligt skönt att äntligen ro det här i land. Vi har ju arbetat med detta i många år, medvetet tömt partiet på allt politiskt innehåll tills det bara var en säck med pengar kvar. Vi har renodlat verksamheten och fokuserat på det viktiga, vår lotterirörelse. Allt med sikte på just en försäljning.
Vad ska hända med partifunktionärerna?
— Alla anställda vid kansliet får jobb på ATG eller på Penninglotteriet.
Riksdagsmännen då?
— De har inte varit lika engagerade i själva arbetet med lotterierna, de saknar den kompetens ATG vill åt. Vi försökte avyttra även dem, men inget av de övriga partierna nappade, ingen ville betala vad vi begärde. Så i slutänden kommer vi att avnotera dem från riksdagen, de får söka sig till vilka partier de vill eller sitta kvar som politiska vildar om det känns bättre.
Men vart går pengarna? Vilka står som säljare?
— Köpeskillingen delas ut till medlemmarna.
Till alla medlemmar?
— Nej nej nej, det vore naturligtvis omöjligt. Men bland partistyrelsen och de anställda på Sveavägen är stämningen väldigt hög idag.
Göran Greider, känd vänsterdebattör — är du chockad?
— Nej, det kom väl inte som en total överraskning. I årets Första maj-tåg fanns nästan lika många skyltar med Harry Boy-reklam som det fanns röda fanor. Det var väl en hint om vad som var på gång.
Vad ska du göra nu?
— Vi på Dala-Demokraten fick en plastkasse full med Kombilotter som kompensation för att hela vår politiska tillhörighet försvann över en natt. Så jag lär väl få åka in och hjälpa tanterna skrapa.
Bertils Brasklapp
Ännu ett exempel på att tiden hinner ikapp oss. Detta var det allra första inlägget på NBN, nu i juni 2025 kom nyheten att Socialdemokraterna säljer Kombolotteriet. Än så länge verkar de behålla sina riksdagsmän, vi får se vad som händer innan valet nästa år.
