Ersta oblatbageri utvidgar sortimentet
Efter att riskkapitalisten Per-Henrik Hierta köpt oblatbageriet av Ersta diakoni väntar nya tider för de anställda.
Henrik, oblatbakning är ju ett traditionsfyllt hantverk? Finns det så mycket man kan ändra?
— Först och främst har vi arbetat med att utveckla nya smaker. Chili/lime är storsäljare, dill säljer hyfsat också. Sen har vi utvecklat en lite större oblat som vi kallar Oblini, tänkt att ätas med en klick smetana, toppat med löjrom eller rysk kaviar. Vi har även tagit fram någonting vi kallar Macroblater, som är två lite sötare oblater färgade med karamellfärg och med ett lager smörkräm mellan. Men de finns inte ute i handeln än.
Oj. Mer då?
— ObliX är nästa produkt i pipelinen, det är kasserade oblatsmulor som dränkts in i rödvin och finfördelats i en matberedare. Sen pastöriseras resultatet och förpackats i såna här sugpåsar som barnmat kommer i, de kan förvaras i rumstemperatur.
Och?
— Det fiffiga är att vi har en präst som välsignar lådorna innan de skeppas iväg. Det betyder att du kan ta nattvarden hemma, ensam, och ändå få Guds välsignelse!
Fascinerande! Men blir det inte dyrt om ni måste ha en präst anställd bara för detta?
— Han är ju bara här ibland, om han inte är på plats får nån av gubbarna på lagret säga några ord innan allt åker iväg. Vi har gjort några blindtester, ingen märker någon skillnad på de batcher som välsignats av en präst och de batcher som välsignats av Ola-Conny.
Finns det ingen risk att Svenska kyrkan sparkar bakut?
— Passar det inte kan de alltid köpa sina oblater någon annanstans.
Men är ni inte det enda oblatbageriet i Sverige?
— Det enda i hela Norden, faktiskt.
Men…om de är er största kund, tar ni inte en enorm risk här?
— Vi är ju riskkapitalister! Man måste se möjligheterna. Mindre än en procent av svenskarna går i kyrkan en vanlig söndag, medan drygt 30% köper med sig chips hem till fredagsmyset. Det finns en enorm marknad som bara väntar på produkter som våra.
