|

OceanBus-kapten i rätten efter misslyckat självmordsförsök

Ett stort sökpådrag inleddes under tisdagen när OceanBus 14.15-tur från Operan inte kom tillbaka vid utsatt tid.

Kapten Olav Svensson, 41 hade under längre tid varit deprimerad. Lastad med mestadels japanska turister svängde han ner i vattnet vid Villa Källhagen, men istället för att svänga in mot Djurgårdsbron stängde han av sin transponder innan han följde Djurgårdsbrunnskanalen ut mot Värtan, förbi Fjäderholmarna och vidare ut mot havet. 

Sjöräddningen hittade bussen flytande utanför Vikingshill vid 17-tiden på onsdagen. I passagerarnas egna mobilfilmer kan man se hur kaptenen desperat försöker öppna bottenpluggen, omgiven av skrattande japanska turister.

Vet vi vad han planerat?

— Allt tyder på ett så kallat utvidgat självmord. Vid husrannsakan hemma hos Svensson hittades kartor över Stockholms innerskärgård med Oxdjupet markerat. Han hade sökt på Google earth efter lämpliga vikar, försökt hitta den djupaste punkten.

Hur djupt är Oxdjupet?

— I princip bottenlöst.

Så det här kunde ha gått riktigt illa?

— Vattnen utanför Stockholm är fortfarande i stort sett outforskade, det hade varit som att söka efter en nål i en höstack.

Det kom kritik efteråt att vi väntat för länge med efterlysningen eftersom det mestadels  rörde sig om japanska turister?

— Det känns löjligt, det var faktiskt några riktiga svenskar med ombord också.

Vad hände med Svensson?

— Det gick ju aldrig att bevisa någonting, så han släpptes. Numera är han styrman på båtarna mellan Södermalm och Hammarby Sjöstad, Lotten och Lisen. Där är det 200 meter från kaj till kaj.

Inga incidenter sen dess?

Några gånger har han dragit iväg ut genom Danvikstullskanalen, men båtarna har ju GPS. Varje gång det händer ringer vi honom på mobilen och då brukar han oftast vända om.

Similar Posts