Fyra finska förstärkningspoliser i fyllecell efter fotbollsfest
I efterdyningarna av söndagens fotbollsmatch mellan Djurgården och Hammarby på Tele2 Arena hamnade en piketbuss med finska kravallpoliser på avvägar.
Pelle Nilsson-Åberg, Yttre befäl vid Södermalmspolisen — vad hände?
— De skulle hjälpa till att hålla ordningen längs Götgatan, men ingen talade svenska, inte ens befälet. Det blev bråk mellan två supportergrupper inne på Broder Tuck, vi försökte med teckenspråk få dem att förstå att de kunde göra en insats.
Ok. Och sen?
— De försvann in och det var det sista vi hörde från dem. Sen efter stängningsdags klockan 03.26 ringde personalen 112, finnarna vägrade lämna lokalen. Enligt personalen hade de druckit konstant i 13 timmar.
Men då var det väl ingen större skada skedd?
— Åja. Kravallutrustningarna och alla vapen var försvunna. De hade börjat slåss med varandra i flera omgångar. Deras piketbuss var borta också, den hittades utbränd på en parkering i Orminge dagen efter. Fast det var egentligen ingen riktig polispiket, det var en skåpbil hyrd från Hertz i Esbo med en papperslapp med ”Poliisi” textat i stora bokstäver fastsatt med silvertejp på vänstersidan.
Oj.
— Sen vägrade de betala notan, när vi fick fram en tolk menade de att de varit på tjänsteutövning. Det slutade med att de fördes till källaren på polishuset för tillnyktring.
Finns det risk att detta kan skada de finsk-svenska relationerna?
— Ingen fara, vi har rutiner för sånt här sen länge. Kekkonen tog sig en bläcka och försvann från Harpsund på 60-talet, sen dess har Finska ambassaden alltid en kille på jour. Han kom till krogen halv fem på morgonen, betalade notan, och sen var det inget mer med det.
