| |

Nacka tingsrätt öppnar popup-bordell

Det händer saker i Nacka tingsrätts lokaler i Sickla Front strax söder om Henriksdalsberget. På det översta våningsplanet har tingsrätten öppnat en tillfällig bordell. Det röda skenet kan ses på flera kilometers håll i vintermörkret.

Ulf Olsson är högste Tingsnotarie och den som är ytterst ansvarig för projektet som ska pågå i två år innan det utvärderas. Han bjuder NBN:s utsände på en rundtur.

Hur kom idén till?

— Det var i samband med att vi flyttade till nya lokaler. Vi fick en del tomma ytor som vi ville använda till någonting vettigt.

Men är det inte olagligt?

— Jodå, men tidigare kunde det ta upp till ett år innan fällande dom, nu kan vi ordna så att kunden får en faktura på väg ut. Vi samarbetar med Klarna. 

Varifrån kommer flickorna?

— Vi har annonserat i de största dagstidningarna i Rumänien, vi erbjuder kollektivavtal och tjänstepension. Vi har även besökt större universitet runt Sofia och försökt locka kvinnliga juridikstuderande. Det är ett plus om de har en juristutbildning, då kan de hjälpa till med enklare notariesysslor när besöksfrekvensen är låg. Men vi har även satsat på internrekrytering.

Britta, 45, har tidigare varit långtidssjukskriven. 

— Det är fritt, mycket friare än det var tidigare, man känner arbetsglädje. Även de få arbetskamrater som fortfarande arbetar med juridik brukar ta hissen upp ibland för ett besök. Förut hade vi en massör som kom en gång i månaden om någon var stel, nu kan man komma upp till oss när som helst och bara släppa loss en halvtimme.

Även Georg Steen, 63, som arbetat som chefsnotarie i många år tycker att det blivit bättre stämning på arbetsplatsen.

— Från början tog jag mest hand om de äldre kvinnorna, men jag har även börjat ta emot manliga kunder. Jag har breddat min syn på sex helt enkelt.

Ulf Olsson, vad kommer att hända när försöksperioden är över?

— Vi hoppas naturligtvis att det ska permanentas, vi ser redan en förbättring. Många av besökarna är ju här i andra ärenden, kanske lite nedstämda och bekymrade. Efter ett besök på översta våningen ser de alltid mycket lyckligare ut. Våra jurister kämpar för att man ska kunna betala böterna med friskvårdsbidraget, vi har ett pilotfall som kommer upp i rätten i vår.

Similar Posts