Flera riksdagspartier på väg att byta namn
Efter analyserna om vad som gick snett under riksdagsvalet 2022 har flera av de “klassiska” svenska partierna inlett processen att byta namn.
Socialdemokratiska arbetarpartiet kommer vid årsskiftet att byta namn till Socialdemokratiska Avicii-partiet (SAP) för att uppmärksamma mental ohälsa.
— Det är väl ett sätt att anpassa sig till verkligheten. Det finns inte så många klassiska “arbetare” kvar, säger partiets ordförande Magdalena Andersson och gör citationstecken i luften med fingrarna. Och de få som finns röstar ändå på SD.
— Det är ett sätt att föra Tims arv vidare, säger Aviciis mamma Anki Lidén till TT, ända in i riksdagen.
På andra sidan blockgränsen har Liberalerna lämnat in en ansökan om att byta tillbaka till Folkpartiet.
— Vi var kanske lite förhastade 2015, vi bytte namn till Liberalerna i exakt samma sekund som “liberal” blev ett skällsord.
Även Centerpartiet är försiktigt positiva till ett namnbyte.
— Hittills har det stupat på att ingen kan komma på någonting bättre, säger Centerns andre vice partisekreterare, som vill vara anonym.
Kristdemokraternas ungdomsförbund har två kongresser i rad fattat principbeslut att stryka prefixet Krist– från partinamnet.
— Det tillför ju ingenting egentligen. Alla positiva saker med Kristendomen — att vi ska ta hand om varandra och bemöta andra som vi vill bli bemötta själva — är ju allmänfilosofiska tankar. Det har ingenting med någon Gud att göra, det är sånt vi förhoppningsvis borde ha fattat själva. Det finns så mycket hemskheter i Bibeln som vi skulle slippa förklara och försvara om vi bara strök det. Om Vänsterpartiet kunde stryka “Kommunisterna” från sitt namn och dessutom låtsas som om det aldrig stått där så borde vi ha modet att göra samma sak.
Även Moderata samlingspartiet för diskussioner internt och har tillsatt en arbetsgrupp. Partisekreterare Carina Ehrnström förklarar.
— Själva ordet “moderat” betyder ju “måttfull” eller “sansad”, det är inga adjektiv vi vill associeras med idag.
Ni kanske kan ha ett R efteråt inom parentes? För radikalerna? Typ som Moderaterna(r)?
— Nja, det väcker nog fel associationer. Men jag gillar ordet radikal. Väldigt mycket. Det ger en känsla av framåtanda, att vi är på väg någonstans.
