Eddie Meduzas hologramturné avbruten
Efter upploppet i Nykvarns Folkets Park på lördagskvällen har Eddie Meduzas hologramturné tillfälligt avbrutits. En besviken publik stormade scenen under premiärkvällen.
Vi fick en kort pratstund med Kenth Ullevål, ägare av en 1970 års Dodge Challenger med en V8 på 6.3 liter.
— Vi hade betalat 700 spänn för det här! Per knopp! De ska fan dö!
Varför är ni så arga?
— Först och främst var det inget jävla hologram, de hade ställt upp en matt glasskiva framför bandet och så hade de en projektor bakom som visade gamla konsertbilder. De hade inte ens brytt sig om att synka filmen med bandet som spelade live. Så jävla billigt.
Dagge Persson var Eddie Meduzas Road manager under många år.
Det verkar som om publiken blev besviken?
— Ja, jag fattar ingenting. Jag och Pelle (Adler) var på Whitney Houstons hologramkonsert för några år sen, det var en fantastisk upplevelse. Betydligt bättre än den gång vi såg henne live på Globen. Då föddes idén, vi hade ju en massa filmer på Eddie hemma. Av skiftande kvalitet, men ändå.
Men varför kallade ni det hologram när det uppenbarligen är någonting helt annat?
— Tror du vi är gjorda av pengar? Lösningen med backprojektion på glas är beprövad och enkel. Ett hologram kostar ju miljoner. Vi hade ju repat några kvällar och resultatet var skitbra. Sen på premiärkvällen hade bandet tagit några pilsner, framför allt Berra bakom trummorna. Så när vi började tappade de synken direkt. När Eddie drog igång ”Mera Brännvin” på filmen hade bandet fortfarande halva ”Punkjävlar” kvar. Det gick liksom inte att reparera, de bara fortsatte. Efter en kvart hade publiken fått nog, någon kastade en ölburk på projektorn så linsen sprack.
Men Kenth Ullevål — är inte hela evenemanget ändå i Eddie Meduzas anda? Lite knasigt?
— De misshandlade Errols låtskatt, bara för att tjäna pengar. Om det hade varit gjort med kärlek och respekt hade jag inte sagt någonting, men 695 spänn får det här? Herregud.
— Jag tror att Errol sitter i sin himmel och skrattar, säger Dagge. Lite sur för att han inte fick sin del av kakan, men nog fan hade han garvat.
Vad händer nu?
— Vi fortsätter turnén på lördag, då är vi i Skinnskatteberg. Projektorn blev skadad, så bilderna på Eddie är inte lika skarpa längre. Lyckligtvis höll glasrutan. Och vi ska hålla oss nyktra nästa gång. Ish.
