Gud Fader botad med KBT
I ett uttalande från den judiske överrabbinen i Jerusalem meddelas att de som besöker världens synagogor inte längre behöver dölja sitt hår med kippor eller slöjor. NBN fick under onsdagen som första media en exklusiv Teamsintervju med Gud för att reda ut alla turer kring det nya beslutet.
O du store Gud, allsmäktigast av alla allsmäktiga …
— Du behöver inte lisma.
Ok! Kan vi slå på kamerorna?
— Inga problem.
Wow! Du ser väldigt … semitisk ut?
— Ja, jag är ju semitisk. Vad hade du väntat dig av en semitisk gud? Blonda lockar?
Nja, kanske nånting lite mer … gudalikt? Ett skägg i alla fall?
— Du har tittat för mycket på renässansmålningar. Det fanns varken Skype eller Teams på den tiden, ingen av målarna hade sett mig i verkligheten. Samma med Jesus. Om de hade avbildat oss som vi egentligen ser ut hade vi nog haft svårt att locka följare.
Indeed.
— Och då har Jesus ändå lidit mer än jag. Han har varit tillbaka till jorden 12 gånger under de senaste 2000 åren, samtliga gånger har han blivit dödad av sina egna. Prästerskapet. Bränd på bål för häxeri, offer för inkvisitionen. Sista gången var i USA efter 9/11, då blev han ihjälsparkad av fyra poliser i en gränd. Bara för att han såg ut som han gjorde.
Kunde du inte ha friserat till honom lite så att han smälte in lite bättre? Såg ut som folk tycker att han borde se ut?
— Du, han ser ut som han ser ut. Går inte att ändra på. Och det måste väl ändå vara budskapet som är det viktiga?
Man tycker det. Men nu var det det där med håret?
— Jag har gått i KBT-terapi sen i mitten av februari. Förut kunde jag inte titta på hår över huvud taget, nu har jag sakta fått vänja mig och redan efter de första sessionerna kändes det inte alls lika farligt längre. Om det inte sitter på fel platser, typ under kvinnoarmar. Jag kan till och med rufsa någon i håret utan att rysa. Så det finns inga anledningar att folk ska hålla på och täcka huvudet längre när de går i kyrkan, inte för min skull.
Grattis! Är det andra förändringar på gång i våra levnadsregler?
— Ja, det där med förhudarna kan vi skippa också.
Man har ju alltid undrat varför du inte fixade det där från början så att vi föds utan dem?
— Det var väl mer tänkt som en kontroll av hur lojala folk är. Vad hade hänt om jag hade bett mina följare att skära av ett finger eller en tå? Förhuden kändes mer görligt. Men de löste det genom att göra ingreppet på små barn istället, innan de kan protestera. Lite fusk. Så den biten kan vi lika gärna hoppa över.
Men inom kristendomen har vi ju redan sovrat ganska friskt bland alla regler, ingen omskärelse och inga kippor?
— Sant. Ni har kanske gått för långt åt andra hållet istället. Bra att du tar upp det, jag får fundera på hur vi kan strama upp saker och ting.
