Brittas hemgjorda gullregnssnaps stor succé på KTH-forskarnas kräftskiva
Gästerna har precis åkt hem. Britta Björk, professor emeritus inom praktisk atomfysik pustar ut framför diskbänken i Saltsjö-Duvnäs.
Var kvällen som helhet lyckad?
— Kräftorna var lite hårda i skalet, de var kinesiska. Men gullregnssnapsen blev fantastisk! Den har ju en lite speciell smak, ungefär som Bäska droppar. Jag hittade receptet på nätet, tricket är tydligen att man måste söta upp den lite, lägga till en vaniljstång. Resultatet blev enormt rogivande!
Vilka var det som var här?
— Det var mina kollegor, Sveriges ledande forskare inom fusionsenergi. Stämningen var väldigt hög, vi gjorde ett fantastiskt genombrott under middagen. Alla ville ha en extra snaps eller två för att fira, när klockan närmade sig 21 var flaskan redan tom och då hade jag ändå gjort en hel liter.
Så nu är världen räddad?
— Ja, den kommer i alla fall att vara i betydligt bättre skick i morgon än den var innan festen. De framsteg vi gjorde under middagens diskussioner kan vara exakt vad som krävs för att lösa världens energibehov för kommande generationer och därmed lösa klimatfrågan också. Vi ska träffas igen vid lunchtid i morgon och sätta allt på pränt, ingen kunskap får gå förlorad. Hoppas att Putte inte är alltför bakis bara.
Putte?
— Ja, professor Nyblom. Vår institutionschef. Vi fick ringa efter en taxi åt honom, han höll på att tuppa av redan innan efterrätten.
Men det låter väl fantastiskt allting! Ska jag hjälpa till med disken?
— Nej, jag tror att den får stå över natten. Jag känner mig lite konstig i magen, måste vara kräftorna.
Bertils Brasklapp
Man borde inte behöva påpeka det, men Gullregn är det absolut giftigaste man kan ha i sin trädgård. Gör inte te eller marmelad eller ens sammetslen likör på dess blad…
