|

Stockholms stad och SL prövar ny taktik inför nedläggningen av Saltsjöbanan

Allt eftersom bygget av Nya Slussen fortskrider blir det mer och mer uppenbart att det inte längre finns plats inne vid Slussen för Saltsjöbanan.

KG Hammarlund, chef för SL:s nedläggningsrotel — är våra analyser korrekta, kommer Saltsjöbanan även i fortsättningen att ha sin ändstation vid Henriksdal?

— Den har varit stängd så länge att folk glömt bort att den brukade gå ända till Slussen. Om vi hade sagt från början att vi tänkte ta bort sista biten in och använda marken till någonting bättre hade det blivit ett ramaskri. Sura 80-åriga tanter hade demonstrerat på varenda perrong. Nu minns folk knappt att den gick ända in till Slussen en gång i tiden och de reagerar inte ens när vi börjar bygga stationshuset i Henriksdal och riva broarna över Londonviadukten där spåren låg.

Men är inte det att lura folk?

— Vi har inte lurat någon, vi har möjligen hållit inne med några mindre detaljer för det allmännas bästa.

Om du bor i Fisksätra eller i Lillängen kanske det inte känns som en mindre detalj?

— Så fort vi vill göra någon form av förbättring börjar folk protestera. Om vi hade struntat i att presentera alla planer för Nya Slussen och bara börjat riva skiten direkt hade allt varit klart för tio år sen, till mycket lägre kostnad. Samma sak när man lägger ner busslinjer, varför berätta om det innan? Bättre att bara ta bort dem när vi byter till sommartidtabell och sen inte sätta tillbaka dem till hösten. När folk ställs inför fullbordat faktum brukar de bara ruska på axlarna och gå vidare.

Lite som gatukontoret gör när de fäller träd, bara såga ner dem utan förvaring så att folk märker det först när de ser stubbarna?

— Exakt! Och de kan ju dessutom skylla på almsjukan efteråt, det finns ju inte en Stockholmare som kan skilja en alm från en asp från en ek. Den lyxen har inte vi.

Similar Posts